Skip links

פעילויות לקייטנה עם משחקים שמחזקים את הקשר הבין-דורי

מתי בפעם האחרונה ניהלתם שיחה מעמיקה עם הילד שלכם? מתי ישבתם זה עם זה ועשיתם יחד פעילות משחקים משמעותית, שנוגעת ברגש, בבחירה, בסקרנות ובהתלהבות?

הורים רבים מתלוננים על אובדן הקשר עם הילדים, במיוחד עם מתבגרים. באופן הדרגתי הם מגלים שהקשר שלהם עם האנשים הקרובים אליהם ביותר מתמוסס, ואם הוא קיים הוא הופך לשטחי ותגובתי, עוסק באירועים השוטפים ולא מתייחס לאני הפנימי, לרצונות, לשאיפות ולמחשבות הכמוסות.

אמנם, חלק מתהליך ההתבגרות של כל ילד הוא תהליך של היפרדות, של בניית עולם משלו. ויחד עם זאת, התרבות המואצת, השתלטות המסכים והשגרה התובענית והשוחקת, הופכים את העידן שלנו למנוכר יותר, והנפגעים הראשונים הם הקשרים המשפחתיים בכלל והקשרים המעמיקים בין הורים לילדים בפרט.

איך ניתן לחזק את הקשר?

אחת הדרכים העיקריות לחיזוק הקשר המשפחתי הוא יצירת טקסים. לכאורה, יצירת טקס, נשמעת כמו עשייה מלאכותית, לא ספונטנית ולא “זורמת”, אך למעשה, הטקסים הם מעין מסגרת השומרת על תרבות המפגש -הארוחה היומית המשותפת, יציאה שבועית למקום בילוי, לפי בחירת אחד מבני המשפחה, ביצוע עבודות הבית יחד וקביעת זמן איכות עם כל אחד מהילדים בנפרד – כל אלה הם יסודות המשמרים את הקשרים בין בני הבית.

הביקורים הקבועים אצל סבא וסבתא, ארוחות החג במשפחה המורחבת וציון ימי הולדת ואירועים אישיים בחגיגה משפחתית, מרחיבים את הקשרים הבין דוריים. הטקסים אמנם קבועים, אך התוכן שאנו יוצקים בהם הופך אותם לייחודיים ומאפשר ספונטניות.

איך ניתן למלא את המפגשים בתוכן משמעותי?

דרך נפלאה להיפגש, לחגוג יחד ובמקביל להעמיק את הקשר וללמוד יותר זה על זה היא דרך המשחק. משחקים מכל הסוגים, הם אמצעי עתיק ליצירת קשר ולחשיפה אישית במרחב מוגן לטעויות – המרחב המשחקי. בעת המשחק “נופלות המסכות” ואנו מגלים דברים חדשים ומפתיעים המסתתרים מאחורי פנים מוכרות.

משחקי תפקידים ודמיון מאפשרים לילדים ולמבוגרים להביע ולעבד רגשות שאינם יוצאים לאור בחיי היומיום, על ידי בחירה בתפקיד ובהתנהגות השונים מן הרגיל.

משחקי החברה הקבוצתיים של סמרטווד, מחזקים את שיתוף הפעולה בין בני המשפחה ומלמדים אותם בדרך בלתי אמצעית להציב מטרות משותפות, ולפעול יחד להשגתן, על ידי אסטרטגיה, הלוקחת בחשבון את המיומנויות של כל אחד מחברי הקבוצה. כאן המקום לגלות את כישוריו הייחודיים של כל בן משפחה וליצור מהפסיפס האנושי עשייה סינרגטית.

משחקי הרכבה – דורשים דיוק ומעקב אחרי הוראות ויכולים לקבץ סביבם את בני כל הגילים – הורים וילדים, סבים ונכדים, שמוציאים תחת ידיהם יצירות מרשימות. ומשחקי חשיבה מעץ – מעוררים סקרנות, ניסוי וטעיה ומביאים לקדמת הבמה את בני המשפחה שמורגלים בחשיבה מחוץ לקופסה.

הקשר הבין-דורי באמצעות משחקים
סדנת חשיבה יצירתית

אז בפעם הבאה שכל המשפחה מתכנסת יחד סביב שולחן, אפשר במקום קינוח להוריד מהמדפים הגבוהים את משחקי הקופסה הוותיקים, להסיר מעליהם את שכבת האבק ופשוט להתחיל לשחק.

תופתעו לגלות, שעד מהרה גם הספקנים שבחבורה יצטרפו ל”ארוחה משחקית”, יקנו מלון במונופול, ינסו לשלוף לבנת עץ ממגדל ג’נגה צבעוני, יגלו את המילה המסתתרת ב”איש תלוי” ובעיקר ייהנו סביב המשחק מתפתחת אווירה נינוחה של סובלנות והקשבה ונוצא שיח הרמוני. בין מהלך משחקי אחד למשנהו, נאמרים דברים שלא היו נאמרים בהזדמנויות אחרות ונוצרים שיתופי פעולה חדשים, או בקיצור – מתחדש ומתחזק הקשר ה”אבוד”.

פעילויות עם ערך מוסף לקייטנה

צוות ארגון הקייטנות פנה לגלי אשכול גוליגר – מייסדת ובעלים מותג המשחקים סמרטווד וביקש ממנה לחשוף בפניו פעילויות ואטרקציות מהנות עם ערך נוסף לקייטנה והתוצאה 4 פעילויות יצירתיות, ערכיות וירוקות שיעבירו את הזמן בהנאה, יגבשו, יאתגרו ואפילו יזכו אתכם בנקודות זכות אצל ההורים

גלי אשכול גוליגר בדרכה הסוחפת חשפה בפנינו דרכים חדשניות להעביר שיעורים ערכיים ומשמעותיים, שיתרמו להתפתחות האישית של התלמידים והמורים כאחד!

“ישנו מגוון רחב של פעילויות מהנות לתלמידים ולקייטנים. בנוסף, ישנם סדנאות חווייתיות למורים המבוססות על משחקי חשיבה וחברה מעץ. הפעילויות והסדנאות משפרות את הכישורים המוטוריים, הקוגניטיביים, החברתיים ומפתחות את החשיבה היצירתית ויכולת התכנון של המורים ושל התלמידים.”

יום שיא: “מטיילים בשבילי המשחק”

יום פעילות חוויתי ומרוכז, הנמשך שעתיים. במהלכם, עוברים המשתתפים בין 6 תחנות משחק. בכל תחנה יש סוג אחר של משחקים מעץ, ומדריך, המסביר כיצד לשחק במשחקים. התחנות ביום השיא:

  1. משחקי חשיבה גדולים.
  2. משחקי חשיבה וחברה קטנים.
  3. משחקי חידות מעץ.
  4. משחקים אתגריים אישיים ליחידים.
  5. משחקי רצפה גדולים.
  6. בנייה בקפלה.

סדנת חשיבה יצירתית:

סדנה המשלבת משחקים מעץ, הדורשים חשיבה יצירתית. מטרת משחקים אלו, היא לפתח ולהקנות בקרב הילדים חשיבה יצירתית. במהלך המשחק, לומדים הילדים את כלי ההתמודדות עם מטלות המשחק, הדורשים מהם לפתח חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה.

פעילות גיבוש של הילדים:

יצירת גיבוש בין הילדים בקייטנה, באמצעות משחקי חשיבה הדורשים עבודת צוות ושיתוף פעולה. הילדים, חושבים ביחד על אסטרטגיה שתסייע להם במטלות המשחק.

אולימפיאדת משחקי חשיבה:

רוצים לאתגר את הילדים? הזמינו יום אולימפיאדת משחקי חשיבה. הילדים יתחרו בניהם עם משחקי חשיבה שונים מעץ. בסוף היום – יהיה הילד המנצח.

קראו עוד אודות ארגון הקייטנות והצטרפו אלינו “יחד יוצרים שינוי” החזון שלנו

דילוג לתוכן