Skip links

לעבור את הקיץ בשלום: כך תבחרו קייטנה מתאימה וזולה לילדכם

אם אתם הורים לילדים עד גיל 12, שעובדים במשרה מלאה, תיאלצו להיפרד גם הקיץ מכמה אלפי שקלים כדי לספק לילדים תעסוקה בחופש. מגוון הקייטנות גדול ופערי המחיר עצומים, אך לא תמיד הקייטנה היקרה ביותר היא גם הטובה ביותר.

מאת : רותי לוי   בשבוע שעבר, במסגרת בדיקת מחירי קייטנות, התקשרנו למפעיל קייטנה הפועלת באזור המרכז וביקשנו לברר פרטים על המחיר. המפעיל נקב בסכום של 2,150 שקלים, אך מיד הרגיש צורך להצדיק את המחיר הגבוה: “תראו, זה 15 יום נטו – וזה כולל הסעה, וכניסות ללונה פארק, סופרלנד, ימית 2000 ופארק נחשונית.

קייטנות_אוניברסיטת_תל_אביב

אם אתם מורידים ארבעה פארקים זה כבר 1,400 שקלים. תיאורטית כמובן. אנחנו נותנים ארוחת צהריים בחמגשית, לא בפיתה. יש לנו סדנאות זאולוגיה, אילוף כלבים וגם פארק מתנפחים בשטח הקייטנה, לא באתר נפרד שנוסעים אליו במיוחד”, התחייב. הרגענו את המפעיל שהשאלה נועדה לבצע סינון ראשוני בין הקייטנות שקיבלנו עליהן המלצות, וכדי לוודא מראש אילו מהן מתאימות לנו מבחינה כלכלית. “אתם צודקים כשאתם בודקים קייטנות לפי היכולת להתאים את המוצר לכיס של הצרכנים”, השיב המפעיל. “אם אתם יכולים להתאמץ ולסגור לילדים שלכם קיץ שלא יישכח – אנחנו הכתובת, אם אתם מסתפקים בפחות, זה גם בסדר”.

  ה”מאמץ” שאותו הזכיר המפעיל מעסיק בחודש האחרון לא מעט הורים המתכננים את חופשת הקיץ. הורים לילדים קטנים עד גיל 12, שעובדים במשרות מלאות, מקווים לספק לילדיהם מסגרת לפחות למחצית הראשונה של החופש הגדול, ונאלצים לשלם על כך אלפי שקלים. פילוח מחירים שביצענו לקייטנות עבור גילאי בית הספר היסודי, בשלוש ערים מרכזיות – תל אביב, ירושלים וחיפה – מלמד על פערים גדולים במחירים בערים השונות. הקייטנות הזולות ביותר בשלושת הערים שבדקנו (נכון לשנת 2017) מתקיימות במרכזים הקהילתיים או במתנ”סים. היקרות ביותר הן קייטנות נישה כמו קייטנת גלישה – שעלותה 1,120 שקלים לשבוע בודד, לפני הסעות. בחישוב תלת-שבועי, הנפוץ יותר בענף הקייטנות, המחירים הם 3,350-1,400 שקלים לילד אחד בקייטנה בהרשמה מוקדמת, עם הנחה כמעט לא מורגשת של 100 שקלים או 5% לילד שני. בחישוב יומי, הוצאות ההורים הן 225-95 שקלים לילד. “החופש הגדול הוא מעמסה כלכלית ולוגיסטית על ההורים”, אומרת רותי שרון, יועצת ומרצה לכלכלת המשפחה. “ההוצאה הכספית למשק בית בחודשי הקיץ גבוהה בכ-30% מחודשים רגילים, וזה כולל את הקייטנה, המנוי לבריכה או החופשה המשפחתית. שום דבר לא השתנה מהקיץ שעבר מבחינת המחירים, גם אז היו קייטנות וגם אז התלוננו מאיפה נגרד את הכסף. אין כרגע דרך אחרת, אלא להתארגן לזה מוקדם ככל האפשר. הצעתי למשפחות היא לבצע תכנון הוצאות שנתי. המשכורת הרי לא משתנה בתקופת הקיץ, והוצאה של 6,000 שקלים על קייטנות לשני ילדים לא צריכה להפתיע ולהעיק בבת אחת – אלא להתחלק ל-12 חודשים, כשבכל חודש שמים בצד 500 שקלים למטרה הזאת”. לטובת מי שבכל זאת מוצא עצמו בקיץ ללא הכנה מוקדמת, מזכירה שרון כי מרבית הקייטנות מאפשרות פריסה של החיוב לתשלומים. הורים שמתקשים להסתדר עם ההוצאה הכבדה ובכל זאת חייבים לדאוג למסגרת כלשהי לילדיהם בתקופת הקיץ, יעשו בחכמה אם יבחרו בקייטנות במתנ”סים ובמרכזים העירוניים, שם רמת המחירים היא הנמוכה ביותר והקייטנות גם ארוכות יותר ונמשכות עד 23 ימים בפועל (יותר מארבעה שבועות). בקייטנות מסוג זה אף ניתנות הנחות ייעודיות, למשל לאמהות חד-הוריות או למשפחות שרושמות שני ילדים. לעתים יש בקייטנות האלה גם אפשרות להצטרף ולשלם רק עבור חלק מהתקופה. מומלץ לברר על הנחות לועדי עובדים.

עולם_הכושר

דינה, אמא לילד בן 11 מנתניה, כבר מורגלת בסקר מחירים לקייטנות. “חשוב לי שהילד ייהנה מפעילות עשירה, אבל המחיר הוא שיכריע בסופו של דבר לכאן או לשם”, היא אומרת. “אני בודקת מחירים בשלב מוקדם יחסית, כבר במאי, כשהמפעילים להוטים לרשום ונותנים הנחות על הרשמה מוקדמת. בכל מקרה, תמיד אשאל על אפשרויות נוספות להוזיל את העלות – כמו הרשמה עם חברים. כששואלים ומתעקשים, מגלים גם הנחות לא פורמליות. הדבר הכי חשוב הוא שאני יודעת מראש מה התקציב שלי לשלושה שבועות, ואני לא אחרוג ממנו גם אם יבטיחו לי שמטיסים את הילד לירח”. שרון מסכימה עם הגישה: “בכל מקרה, מומלץ להעריך את רמת ההוצאה לפני תחילת הקיץ. ככל שמפשטים את העניין ומחלקים אותו לפרטים, גם המשימה לחיסכון תראה פשוטה: בונים דף הוצאות וקובעים מראש על מה אפשר לוותר ומה קורה ביום שאחרי הקייטנה – כמה פעמים נצא לסרט, האם אנחנו באמת זקוקים למנוי לבריכה, או שכרטיסייה יותר ריאלית בהסתמך על הקיץ שעבר. ככל שנהיה מסודרים ונכיר את התקציב האמיתי שעומד לרשותנו, נהיה גם מודעים יותר להוצאות שלנו ויהיה לנו קל יותר לוותר על כל הפיתויים בזמן אמת”.

להכיר לילד תחביבים חדשים

איך מפלסים ההורים את הדרך בין שלל ההצעות לקייטנות השונות? מלבד שאלת התקציב, הורים רבים מעדיפים קייטנות עם ערך מוסף. “החופש הוא זמן טוב מבחינתי להכיר לילד תחביבים חדשים”, אומרת אחת האמהות שעמן דיברנו.

קייטנות קיץ ב

הדר קוגל, מנחת הורים בכירה במכון אדלר, ממליצה להורים דווקא ללכת עם הנטייה של הילד. “רוב הקייטנות הן סביב נושא מסוים, גם אלה של המתנ”ס. יש שהורים שהולכים עם הכיוון והעניין הטבעי של הילד ולעומתם הורים אחרים רואים בקייטנת הקיץ הזדמנות להשלים ולרכוש מיומנויות חדשות, כמו עצמאות לישון מחוץ לבית, כושר או רכישת שפה”, היא אומרת. “מכיוון שמדובר על פנאי וחופשה, יותר נכון להתאים את הנושא לעניין של הילד – זה לא זמן לבית ספר ואין כאן שנה שלמה להסתגלות. גם הילד צריך מנוחה”.  

מה קורה אם הילד מפסיק ליהנות ורוצה לעזוב את הקייטנה?

החוזים של הקייטנות לא מאפשרים החזר כספי במקרה של ילד שסובל ורוצה לעזוב, וההורים המאוכזבים ייאלצו לשלם מחיר כבד על מוצר שלא מימשו ואף להוציא כספים נוספים במציאת פתרון חלופי להעסקת הילד. “בשביל לגייס ילדים לקייטנה ולמנוע מצב שבו הילד מבקש לפרוש, צריך ליצור אווירה של שיתוף פעולה, לתווך לילד את הבחירה ולהיות מציאותיים – למצוא שתיים שלוש קייטנות שעומדות בקריטריונים שלנו מבחינת תכנים ותקציב, ולהציע לילד לבחור”, מסבירה קוגל. “רוב הסיכויים שילד שהיה שותף לבחירה, יתאמץ יותר להשתלב בקייטנה ולא יוותר לעצמו בקלות יתרה”. קוגל מוסיפה כי כדי ללכת על בטוח כדאי לבחור בקייטנות הפועלות בתוך מסגרות שהילד מכיר כמו גן הילדים, חוגים או תנועת הנוער, שבהם בילה במשך השנה. מעבר לכך, הכי טוב לשלוח את הילד לקייטנה עם חבר או שניים, כך הסיכויים שירצה לעזוב יהיו קטנים. מעבר לבחירה בקייטנה הנכונה לילד ולתקציב, כדאי גם לחשוב על היום שאחריה. כמו שאומרת אתי מחדרה, אמא לשלושה: “אני לא רואה הבדל מהותי בין הקייטנות, אבל במיוחד אני לא אוהבת קייטנות שמבטיחות אינספור אטרקציות ברחבי המדינה. זה מושך את הילדים, וגם את ההורים שמרגישים שהם מקבלים תרומה לכסף שהשקיעו, אבל פעם אחת הספיקה לי בשביל להבין שזה לא בריא לילדים להיות באקסטרים שלושה שבועות ברציפות. בחלק מהקייטנות הם נוסעים ללונה פארק, לקיאקים, לפארק מים – סף הגירויים שלהם בשמים כל היום, וכשהם חוזרים הביתה למחצית השנייה של החופש הגדול, הם לא יודעים מה לעשות עם עצמם”.

מה תמצאו באתר ארגון הקייטנות של ישראל?

כחלק בלתי נפרד מהפעילות השוטפת של הארגון, הוקם אתר האינטרנט “קייט ופנאי – ארגון הקייטנות של ישראל” – האתר הגדול ביותר בישראל בתחום הקייטנות שמרכז במקום אחד את כל המידע הדרוש להורים, לנותני השירותים ולמנהלי הקייטנות: מאות קייטנות, מאות נותני שירות ואינספור מאמרים ומידע מקצועי.

קראו עוד אודות ארגון הקייטנות והצטרפו אלינו “יחד יוצרים שינוי” החזון שלנו

כיתבו תגובה

דילוג לתוכן