Skip links

‘אבני דרך’ – תיאטרון הבובות שמעיר את ההיסטוריה לחיים

מחפשים פעילות ערכית לקייטנה? תכירו את תיאטרון הבובות ‘אבני דרך’ – ההיסטוריה הישראלית מעולם לא הייתה מהנה יותר!

“בתקופתנו זה לא היה ככה…” – האמנם?! האם צריכת התרבות בקרב ילדינו באמת השתנתה מהתקופה שבה אנו היינו ילדים? האם ההיסטוריה שלנו באמת לא מעניינת את הדור הצעיר, או שמא זו רק ההגשה שלה שצריכה להתעדכן?!

כדי לענות על השאלה הזו (וגם להמליץ לכם על פעילות ערכית לקייטנה), נפגשנו לשיחה קצרה עם שרית ברנס – אם ל-6, בובנאית חינוכית ומנהלת תיאטרון הבובות הארצישראלי לילדים “אבני דרך”.

תיאטרון "אבני-דרך"
תיאטרון “אבני דרך” – תיאטרון בובות ארצישראלי לילדים.

האם לדעתך הפער הבין דורי באמת גדול כל כך?

נהוג לחשוב שהפער בין הדור של ההורים לדור הצעיר, שמכונה (ובצדק) “דור המסכים”, הוא פער גדול יותר מאשר הפער הבין דורי שהיה בשנים עברו. אבל זה לא בהכרח נכון…

הרי, גם כשאנחנו היינו ילדים (אני אי שם בשנות ה- 80, ואתם?) ההורים שלנו היו מפטירים בלי סוף את המשפט “בתקופתנו זה לא היה ככה”. ורוצים שאספר לכם סוד? אני בטוחה שגם הסבים שלנו אמרו את אותו הדבר להורינו. מה לעשות שבימינו “שנות דור” עוברות במהירות?

עם זאת, לא ניתן להתכחש לעובדה שבעבר, ההבדל בין הדורות אכן היה מינורי יותר ואילו היום, הקצב המהיר של ההתפתחות הטכנולוגית “משאיר לנו אבק” ומותיר אותנו לפעמים אבודים וחסרי מילים מול ה”תרבות” שאותה צורכים הילדים בימינו ובעיקר – באופן שבו היא מונגשת להם.

אבל האם הכל תלוי ב”שואו”?

אחד ממאפייני התרבות של הדור הצעיר הוא “מדד השואו” שהפך להיות המדד למשהו איכותי, למשהו “שווה” ולכאורה מהווה מדד להשקעה. ככה זה כשבימינו כל ילד בן שנתיים יודע לתפעל סמרטפון, לעשות סלפי ולשחק באפליקציה התורנית.

‘תרבות השואו’ הזו מעלה לא פעם לא מעט שאלות כמו: האם ילדים שרגילים לפסטיגלים ולהופעות מלאות פירוטכניקה, יכולים גם ליהנות מהצגה “כמו של פעם”? האם הם יזדהו עם דמות שלא דוברת “סלנגית”? דמות שהיא לא גיבור על, או עם שם במה משעשע? האם הם יתחברו לשפה גבוהה שלא מתיימרת “לרדת” לרמת הילדים? (למה אנחנו מסיקים שהרמה שלהם נמוכה??) האם השחקנים חייבים תלבושות מנצנצות, או סאטן צבעוני וצעקני? התשובה היא – תתפלאו!!

תיאטרון אבני דרך מועדים
תיאטרון אבני דרך

הילדים שלנו לא באמת כ”כ שונים מאיתנו..

נכון, הם משודרגים – הם אנחנו בגרסה משופרת יותר, והם יודעים לזהות איכות! להתחבר לסיפור טוב, להתעניין, לחקור וגם ללמוד. אני סבורה שכשעוטפים את הערכים עם אומנות טובה, הנאה והרבה אהבה, הילדים ישבו מרותקים וקשובים גם בלי הרבה רעש וצלצולים.

לפעמים, אנחנו עוסקים כ”כ הרבה בשינויים שהילדות עוברת, שלעתים אנו שוכחים שבשורה התחתונה – הם ילדים! החוויות שניצור עבורם יעצבו להם את הילדות. האחריות היא שלנו והבחירה בידינו.

אנחנו אלו שיכולים לנווט את התכנים שאליהם הם יחשפו, את השפה שאותה ישמעו ואת ההצגות שאותן הם יראו. אני בטוחה כי על דבר אחד כולם יסכימו – “אנחנו רוצים את הטוב ביותר לילדינו. אז בואו נכבד את הרמה של הילדים, וניתן להם תרבות על רמה!”

תיאטרון אבני דרך - ברחובנו הצר

לפרטים נוספים ולהזמנת הצגות – לחצו כאן

כיתבו תגובה

דילוג לתוכן