Skip links

חכם בשמש: 7 כללים להתנהגות מצילת חיים

השמש היא מקור האור והחום שלנו, אך בהיעדר הגנה נכונה, הקרינה שלה עלולה להיות מסוכנת ולגרום לנזקים ולמחלות. לכן, לפני שיוצאים – חשוב לנהוג לפי כללי הבטיחות ולהיות חכמים בשמש. תוכנית חכם בשמש עבורכם

המודעות לנזקי קרינת השמש הולכת וגדלה בכל העולם וגם בישראל. למרבה השמחה, התנהגות חכמה בשמש הפכה להיות מקובלת ואופנתית והחכם בשמש הוא לא רק מי שמקובל בחברה, הוא גם מי שיודע כיצד לשמור על בריאותו. האגודה למלחמה בסרטן בישראל   

איך להיות חכם בשמש?

1. חפשו צל

בצל פחות מסוכן, וגם יותר נעים. בצל אין כמעט קרינה ישירה של קרניים על-סגולות, שהן בעצם קרני השמש המסוכנות והמזיקות. לכן… במגרשי הספורט השתדלו תמיד לחפש צל ואם אתם מבלים על שפת הים או הבריכה, הקפידו לשבת מתחת לשמשייה או לסוכך.

אל תשכחו שהשמש זזה לאורך שעות היום ולכן הצל זז ומשתנה. זו הסיבה לכך שגם אם ישבתם לנוח בצל, יש סיכוי שבכל כחצי שעה תגלו שהצל “ברח” לכם. אל תוותרו והמשיכו לרדוף אחריו. אפשר להשיג אותו בקלות… הוא לא רץ מהר במיוחד.

שימו לב! גם כשיושבים בצל חשוב להשתמש באמצעי הגנה נוספים כמו כובע, משקפי שמש, חולצה ומסנן קרינה. זכרו שיש קרינה שמוחזרת מהחול, מהמים ומהדשא, והסככה ו/או השמשייה לא מספקים הגנה מספיקה מפניה.

2. חבשו כובע

הכובע שומר עלינו מפני השמש ומשדרג כל הופעה. בחרו לכם כובע “מדליק”, ותהיו אופנתיים, בריאים וחכמים מאוד בשמש.

כובע השמש הטוב ביותר הוא כובע רחב שוליים, או כובע עם מצחייה גדולה שפונה קדימה (מצלה על הפנים) מגן על עור הפנים, על העיניים ועל העור הרגיש שמסביב לעיניים, לאוזניים ולעורף מפני קרינת השמש המזיקה.

טיפ לחכמים בשמש אמיתיים: מומלץ לחבוש כובע שמש שבצידו האחורי יש בד שמגן על העורף, מכיוון שעור העורף חשוף בדרך כלל לקרינת שמש רבה, וזהו אחד האזורים הראשונים בגוף שמאדים ו”נשרף”.

אם אין לכובע שלכם מגן עורף, אתם יכולים להכין לעצמכם מגן בד שכזה בקלות: קחו בנדנה או סתם חתיכת בד שנראית לכם יפה, חברו אותה לכובע בתפירה, או פשוט הניחו אותה על הראש, מתחת לכובע והכובע כבר יחזיק אותה.

3. הרכיבו משקפי שמש

משקפי שמש, ולא סתם משקפי שמש, אלא כאלה שמסננים את הקרינה העל-סגולה, הם אביזר חשוב לחכמים בשמש.

בישראל קרינת השמש חזקה, ועלולה להזיק לעיניים, לכן חשוב להגן גם עליהן כבר מגיל צעיר. חוץ מזה שמשקפי שמש זה “קול” ויש כל כך הרבה דגמים כך שבטוח תמצאו זוג משקפיים שיתאים לכם.

שימו לב! חשוב לוודא שהמשקפיים באמת מסננים את הקרינה העל-סגולה של השמש, ולכן חפשו תמיד את התווית המציינת זאת (היא מודבקת על המשקפיים). עכשיו, כשתביטו בעצמכם במראה עם משקפי השמש החדשים, תראו מישהו שהוא גם אופנתי וגם חכם בשמש.

4. לבשו ביגוד מתאים

חכם בשמש, התנהגות חכמה בשמש

בזמן שהייה בשמש, בטיול, במשחקי ספורט, במשחקים אחרים, או סתם כשנמצאים מחוץ לבית, מומלץ מאוד ללבוש בגדים שמכסים את הגוף כמה שיותר – חולצה עם שרוולים או לפחות כזו שמכסה את הכתפיים ומכנסיים ארוכים, יגנו על העור שלכם מפני הקרינה.

גם על חוף הים או בבריכה אל תישארו חשופים לגמרי לשמש! כשנכנסים למים, כדאי מאוד להיכנס עם בגד גוף או עם חולצה (מומלץ שהחולצה תהיה מכותנה והדוקה לגוף), זה גם קריר וגם חכם בשמש.

5. בחרו שעות בטוחות

חכם בשמש, התנהגות חכמה בשמש

בשעות הבוקר המוקדמות (עד 10:00) ובשעות אחר הצהריים (מ-16:00), קרינת השמש חלשה ונעימה יותר. אלו הן “השעות החכמות” לשהייה בשמש, שבהן גם חם פחות ולכן אפשר ליהנות אפילו יותר.

לעומת זאת, בשעות “השיא”, מעשר בבוקר ועד ארבע אחר הצהריים, קרינת השמש חזקה ומסוכנת. בשעות האלו כדאי להימנע משהייה בחוץ ולעסוק בפעילויות רבות ומגוונות אחרות שניתן לעשותן בתוך מבנה, או במקומות מוצלים היטב.

בכל מקרה, שימו לב לא לשכוח להיות חכמים בשמש גם בשעות הבטוחות.

6. מרחו קרם הגנה עם מסנן קרינה – התנהגות חכמה בשמש

קרם הגנה הוא בעצם תכשיר עם מסנן קרינה שמכיל חומרים שסופגים חלק מקרני השמש המסוכנות, או חומרים שדוחים את הקרניים לפני שהן פוגעות בעור. הקפדה על מריחה של קרם הגנה מונעת פגיעות בעור כמו כוויות, נמשים, כתמים ואפילו סרטן העור.

חשוב לזכור! למרות היעילות הרבה שלהם, תכשירים עם מקדמי ההגנה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש ולכן צריך להשתמש בהם בנוסף לאמצעי ההגנה הנוספים כמו כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים, שהייה בצל ושהייה בשעות הבטוחות.

איך בוחרים את מסנן הקרינה המתאים לנו ביותר?

על כל קרם הגנה מופיע מספר שמציין את מקדם ההגנה של אותו תכשיר ומסמל למעשה את דירוג היכולת של התכשיר לסנן את הקרינה העל-סגולה. כדי להיות חכמים בשמש מומלץ להשתמש בקרם הגנה עם מסנן קרינה “30” שמגן גם מפני קרינת UVA. אין צורך להשתמש במסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה מ-50.

כדאי לדעת! עור רטוב קולט עוצמות קרינה גבוהות כולל קרינה המוחזרת מהמים, ולכן לגולשים ולשחיינים שנמצאים זמן ממושך במים, מומלץ למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה שעמיד במים לזמן ממושך. דרך אגב, גם אלה שגולשים בשלג נחשפים לעוצמות קרינה גבוהות ולכן גם להם מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה גבוה.

איך משתמשים נכון בקרם הגנה?

כדי שקרם ההגנה באמת יגן עליכם יש למרוח את כל אזורי הגוף החשופים לשמש כולל השפתיים והאוזניים, אך להיזהר שהקרם לא יבוא במגע עם העיניים. חשוב למרוח שכבה אחת, לחכות שתיספג בעור ואז למרוח שכבה נוספת. אל תשכחו לחדש את מריחת הקרם כל שעתיים.

זכרו, קרני השמש המסוכנות הן לא רק בים. לכן, חשוב למרוח קרם הגנה לפני כל יציאה לשמש ולא רק כשהולכים לים או לבריכה. כן, גם כשיוצאים לבית הספר, למגרש הספורט או לטיול.

7. שתו מים

כשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית טמפרטורת הגוף שלנו עולה והזיעה היא הדרך של הגוף לקרר את עצמו.
הבעיה היא שכשאנחנו מזיעים, אנחנו מאבדים נוזלים שחשובים לפעילות התקינה של הגוף.

מה עושים כדי להחזיר את הנוזלים לגוף? פשוט מאוד – שותים מים! שותים הרבה ובכל הזדמנות, במיוחד כשחם וכשעוסקים בפעילות גופנית ומזיעים.

כדאי לדעת!

אנחנו מאבדים נוזלים גם כשאנחנו לא מרגישים את הזיעה, ולכן חשוב לשתות כל הזמן

8. אל תשתזפו – התנהגות חכמה בשמש

הידעתם ששיזוף הוא בעצם הדרך של העור להגן על עצמו מפני השמש? באמת!
ברגע שקרני השמש המסוכנות חודרות אל העור, הגוף מפריש חומר מיוחד שנקרא ‘סרוטונין’ והוא זה ש”צובע” את העור. לכן, כשמשתזפים המשמעות היא שמסתכנים ואנחנו הרי חכמים בשמש, לא ככה?!

השיזוף הוא אמנם אמצעי הגנה טבעי, אבל השיזוף עצמו אינו מספק את ההגנה הדרושה מפני נזקי השמש ולכן מומלץ מאוד פשוט להימנע.

אנשים בעלי עור רגיש ו/או בהיר, נוטים להיות רגישים יותר לקרני השמש ולכן צריכים להיזהר במיוחד.

איך לזכור את הכללים של חכם בשמש?

רוצים להיות חכמים בשמש? יש לנו “טריק” קטן שיעזור לכם לזכור את שבעת הכללים: פשוט מאוד! שבעת הכללים עליהם חשוב לשמור כדי להיות חכם בשמש יוצרים את ראשי התיבות:

“מאי, גיא ונמש חכמים בשמש” – חוברת צביעה להורדה בחינם

רוצים להיות חכמים בשמש? הורידו כאן את חוברת הצביעה “מאי, גיא ונמש חכמים בשמש” שהפיקה האגודה למלחמה בסרטן: חוברת צביעה המשלבת מדבקות צבעוניות ועלילה קצרה ומשעשעת על החייזר נמש שמגיע לכדור הארץ כדי לעזור למאי וגיא להיות חכמים בשמש, בשילוב מסרים חשובים ואיורים מקסימים של אמן הקומיקס הידוע אורי פינק.

מנהלי קייטנות שימו לב! החוברת מופצת ללא תשלום לגני ילדים, בתי- ספר וקייטנות, באמצעות בפניה ישירה לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן בטלפון: 1-800-599995.

קראו עוד אודות ארגון הקייטנות והצטרפו אלינו “יחד יוצרים שינוי” החזון שלנו

דילוג לתוכן